Bliip med känslorna utanpå och tankarna inuti

Alla inlägg den 3 augusti 2011

Av Annica - 3 augusti 2011 21:48

Just nu ser min älskade jycke ut som en skabbräv. Lilla älsklingen! Vi var till veterinären idag och kollade hans kala och mjälliga rumpa. Trolig foderallergi löd domen. Detta med tanke på hans öron och furunkel som han hade förra året, samt eksemen han utvecklat nu. Öronen har han ju "problem" med för jämnan men de kan jag hålla i schack med örontvätt varannan vecka. Men alla de här tre faktorerna riktar sig mot samma mål, allergi. Så nu är han rakad på rumpan och ja, såklart sårig av eksemet.


Vi började prata om att sätta honom på ett sk. allergifoder och göra en utredning om vad han är allergisk emot. Då skulle han inte få äta NÅGONTING annat än sitt nya torrfoder i två månader. Dvs att han skulle behöva ha munkorg då han är snabb som en vessla med att moffa i sig sånt han gillar, bajs, kadaver osv. Så, efter övervägande med mig själv, veterinären och Stina, samt prat med nya dagmatte så kom jag fram till att vi börjar med att ta bort det mest troliga. Frolic (som innehåller massa äckliga grejjer) denta-stix och hålla honom borta från hans körsbärsknaprande då kärnorna tydligen innehåller massa starka ämnen. Sen får vi se tiden an. Och som veterinären sa, han lider inte av sina problem så därför tycker jag inte att det är akut att göra en så drastisk sak som att göra det här. Det är ju ganska jobbigt att folk inte får ge min hund mat. Jag skulle nog inte ha några problem med att inte mata honom med massa annat men jag vet andra som skulle tycka sååååå synd om honom, typ Lucas "morfar".


Nåväl, de infekterade såren från eksemet ska tvättas med klorhexidin-schampo en gång om dagen till att börja med och sen trappas ner till varannandag. Jag tycker att det är bra att de är restriktiva med att skriva ut antibiotika, vi börjar så här och hoppas att det räcker. Han är så duktig, vet precis vad som gäller när man blir ombedd att gå in i badrummet. Ställer sig direkt i duschen. Min fina kloka kille!

Det är synd om min älskade vovve!

   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Länkar

Kategorier

Gästbok

Arkiv

Sök i bloggen

Beökare


Ovido - Quiz & Flashcards