Bliip med känslorna utanpå och tankarna inuti

Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Nattuggla vs. morgongök

Av Annica - 29 januari 2012 21:24

Alltså det här med dygns-rytm. Det är himla svårt, nu ska jag försöka plita ner det här utan att sväva ut för mycket...


Jag tycker alltid att man får skämmas lite om man vaknar senare än nio på helgen. Det kanske bara är jag men det känns som att det är bättre att vara morgonpigg än kvällspigg? 


Ett exempel. Någon ringer mig nio en lördag morgon och jag sover eller ringer vid elva och frågar vad jag gör, (äter frukost framför morgontv). Då får man höra, "va!? sover du fortfarande?" eller "äter du frukost först nu???" 


Men om man skulle vända på det, jag som då är en nattuggla och med lätthet kan sitta uppe till tolv en vardag och till två eller längre en helg, tänk om jag skulle ringa till någon vid tio-elva på kvällen och säga samma sak? Då skulle det ta hus i helvete, nåja inte riktigt kanske men ändå. Vem har bestämt att man är bättre om man går upp tidigt på morgonen?


Det var nått att bita i va?!

 
 
Mamma

Mamma

30 januari 2012 10:10

Det kommer från den tiden när det inte fanns el. Då var man tvungen att arbeta och vara vaken dygnets ljusa timmar. Och det lever kvar, genom generna? Tänk vad mycket man fick sova på vintern. Ljus och fotogen var dyrt, därav kommer det. Jag håller med dig. Varför anses man vara bättre människa för att man är morgonpigg, än att vara kreativ halva natten?

http://smulan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 3 juni 2012 14:30


HIPP HIPP HURRA FÖR VÄRLDENS BÄSTA OCH SÖTASTE KATTER IDAG!!!!   Just idag för sju år sedan föddes mina underbara katter. Jag fick ett sms mitt i natten från min kompis som äger mamman. "Den första ser ut som en skölpadda" då visste jag att vi sk...

Av Annica - 3 juni 2012 12:48


Inget regn på dagens morgonpromenad men massa underbara Lupiner och söta små Vinbärssnäckor. Håll tillgodo.   ...

Av Annica - 2 juni 2012 20:30


          Alltså... matte. *suck* Jag fattar inte varför ni kallar det hundväder, det borde ju kallas människoväder eller åtminstone matteväder. Herregud. Det var ju inte direkt skönt ute i morse på morgonpromenaden. Jag uträttade mina beho...

Av Annica - 2 juni 2012 20:13


Hittar ni Labradåren?!     

Av Annica - 2 juni 2012 20:03


...då får man göra det bästa av situationen. Hemmagjorda hamburgare. TIPS! Rostad lök på hamburgare är sjukt gott! Lucas njuter av ett märgben det låter gott när man hör honom men jag ska nog inte testa faktiskt.         ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Länkar

Kategorier

Gästbok

Arkiv

Sök i bloggen

Beökare


Ovido - Quiz & Flashcards