Bliip med känslorna utanpå och tankarna inuti

Direktlänk till inlägg 23 januari 2011

Tävlingslynad och vardagsmys

Av Annica - 23 januari 2011 18:15

Idag var första tillfället på tävlingslydnaden, teori utan hundar men med fika... Inte relevant men gott.


Vi fick se film med olika tävlingsmoment och höra vad som gjordes fel och rätt. Sen fick vi veta att både rashundar och blandraser får ställa upp i tävlingslydnad men att blandraser måste ha licens. Konstigt men sant. Vidare fick vi information om poängsystemet, hur många klasser det finns och att blandrashundar får ställa upp i klasser ända upp till SM. Nu är ju Lucas renrasig men bra att veta. Och dessutom undrar man ju varför de ha såna konstiga regler. Att de inte får ställa upp i allt menar jag och att de måste ha licens, diskriminering.


Nåväl, jag är nöjd med teorin och ser fram emot första träningstillfället med instruktör. Nu har vi tre eller egentligen fyra läxor till näst nästa fredag. Vi ska hitta det bästa, den absoluta favoriten i belöningsväg. Lucas äter ju nästan allt MEN VAD ÄR FAVORITEN? Det han skulle kunna gå igenom eld för, bildligt talat alltså.

Sen ska vi träna fot med hjälp av en pall, ögonkontakt och godis i handen framsträckt utan att man får äta det. Vi får inte använda ordet "nej" utan bara stänga handen om hunden försöker ta innan varsegod. Spännande värre och det viktigaste av allt, DET SKA VARA ROLIGT! Tävlingslynad handlar om att hunden ska tycka att det är kul.


När jag kom hem tog jag, Lucas och Emil en tvåtimmars tur i skogen och så har vi såklart gosat, jag och min fina Lucas! Det är ett måste! En hund i total avslappning medans matte kramar är ett gott betyg. Nu fick jag inte det på foto men han ser ganska avslappnad ut på de här fotona också. Min gosbomb! Tänk vilken tur jag har, så många gosbomber under ett och samma tak!


   

 
 
Anette

Anette

24 januari 2011 20:55

Vad kul det lät! Kanske jag ska ge tävlingslydnaden en chans till. Tror inte riktigt jag har hittat rätt coach än!

http://malinrosa.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 3 juni 2012 14:30


HIPP HIPP HURRA FÖR VÄRLDENS BÄSTA OCH SÖTASTE KATTER IDAG!!!!   Just idag för sju år sedan föddes mina underbara katter. Jag fick ett sms mitt i natten från min kompis som äger mamman. "Den första ser ut som en skölpadda" då visste jag att vi sk...

Av Annica - 3 juni 2012 12:48


Inget regn på dagens morgonpromenad men massa underbara Lupiner och söta små Vinbärssnäckor. Håll tillgodo.   ...

Av Annica - 2 juni 2012 20:30


          Alltså... matte. *suck* Jag fattar inte varför ni kallar det hundväder, det borde ju kallas människoväder eller åtminstone matteväder. Herregud. Det var ju inte direkt skönt ute i morse på morgonpromenaden. Jag uträttade mina beho...

Av Annica - 2 juni 2012 20:13


Hittar ni Labradåren?!     

Av Annica - 2 juni 2012 20:03


...då får man göra det bästa av situationen. Hemmagjorda hamburgare. TIPS! Rostad lök på hamburgare är sjukt gott! Lucas njuter av ett märgben det låter gott när man hör honom men jag ska nog inte testa faktiskt.         ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Länkar

Kategorier

Gästbok

Arkiv

Sök i bloggen

Beökare


Ovido - Quiz & Flashcards